Rasism eller godis?



97% av svenska befolkningen ansåg inte att detta
var rasistiskt.
Man kan väl undra hur många av dom 97% som från
asiatiska länder där man kan anse detta stötande.
Från början så tyckte jag också att det kanske var lite
överdrivet men sen så tänker man på hur förbannat illa det
låter när någon säger "negerboll" och hur många ignoranta
små smygrasister som gladeligen använt det ordet när dom ville göra
narr av en när man jobbade i cafét.

Det är en sak när den betydligt äldre generationen säger det
för deras generation växte upp med det ordet men
Men när människor i min ålder säger det för att jävlas eller
för skojs skull så får det plötsligt rasistiska undertoner.

Och när jag minns tillbaka på hur många som gjorde narr
av min syd-koreanska fd pojkvän så kan jag helt och
hållet förstå att skämten om "gulingar" och "chipchoppare"
börjar bli utjatade och faktiskt obehagliga.

I vårt öppna Sverige där vi vill ta del av mångkulturen så
glömmer vi att vi också måste värna om den och försvara den.
Inte rösta för att falla över den hårfina linjen som går
mellan rasism och skämt.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0