Eritrea





Jag har alltid vetat att Eritrea har varit problematiskt och väldigt korrupt.
Men HUR korrupt landet var visste jag faktiskt inte förrän jag såg
en dokumentär häromdagen med Dawit Isaaks fall och hur
eritreaner i Sverige även här tvingas till att hålla sig på mattan
för att rädda sin släkt som finns kvar i Eritrea.

Jag blev skamsen när jag såg reportaget.
Jag skämdes för att jag varit nonchalant inför problemet.
Mitt ex var från Eritrea och vi var tillsammans i fyra år.
T om förlovade! Jag hade jämt diskussioner om varför han
betalade dubbla skatt och varför dom "importerade" folk hit
genom giftemål. Nu förstår jag att det var för att rädda deras liv.
Då var jag en liten skitunge som bara tyckte allt verkade vara smörja.

Hur Dawit Isaak har varit fånge där i 10 år utan någon som helst
riktigt hjälp från Sverige, bortsett från vardagliga människor, det
är för mig en gåta.
Carl Bildt fortsätter att trycka på att det finns saker som dom
inte "kan prata om" som spelar in i det hela men medan vi står
och ser på när Dawit Isaak går mot en säker död så har
politiken tydligen tid att vänta.

Snabbt gick det dock då vi ville ha hem Annika.
En fälld brottsling som förmodligen gjort sig förtjänt av sitt straff.
Snabba är vi med att springa ner och hjälpa pedofiler som
åkt fast i Thailand för att dom råkar ha några miljoner mer på fickan.

Jag läste ett inlägg från en läsare i aftonbladet
som var mycket upprörd Dawit Isaak kallades för
"svensk medborgare" när han hade dubbla medborgarskap.
Insändaren må vara en idiot men vi alla frågar oss nog
om detta faktum spelar in då det har tagit tio år för oss
att ens komma dit vi är idag med hans fall.
Och ändå är han långt ifrån räddning.
Likaså Eritreas medborgare!

Kommentarer
Postat av: Anonym

PASSA PÅ ATT SHOPPA SMYCKEN HOS COCOO.SE NI FÅR 15% RABATT OM NI UPPGER KOD thunell

SUPERMYCKET SNYGGT I PROMISE!!!!

2011-09-27 @ 17:40:46
URL: http://theresethunell.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0