Den gamla damen svimmade och människorna runt omkring stod i kön och såg på....

I lördags var vi på Ikea för att titta på en ny säng.
När vi ställde oss i kö så visade det sig att paret framför
oss hade packat alla saker fel så för att komma åt streck-koderna
så var dom tvungna att packa upp allting igen.
Tack vare det så tog det väldigt lång tid för dom och kön
blev still och människorna väntandes.

Bakom mig stod en äldre kvinna med sin betydligt äldre mamma.
Och efter ett tag kunde jag se på den gamla kvinnan att
hon började svettas och se dålig ut.
Kvinnan luktade fruktansvärt illa och odören tydde på
att ingen hade hjälpt henne att ta hand om sig på väldigt länge.

Hennes dotter skällde på henne och det enda hon verkade
tänka på var att få hennes varor på bandet och komma därifrån.
Personligen tyckte jag att hon skulle släppa allt och ta med
sin mamma ut därifrån eftersom läget började bli kritiskt för
den redan utmattade gamla damen.

Helt plötsligt seglar den gamla damen ner och dottern
får ett dåligt grepp om henne och försöker dra henne upp.
Min man springer dit för att hjälpa henne men även för
honom är det svårt att få henne att stå upp.
Jag rycker in och vi hjälper damen att lägga sig ner.

Som ni vet är Ikea väldigt smockat en lördag kväll kl 18.00
och ni kan tänka er hur långa köerna var och hur många människor
som stod runt omkring och såg denna händelse.

Men ingen jävel kom till deras undsättning utan alla var
så rädda att förlora deras kö-plats.

Den enda som kom springande var en kvinna från
mellanöstern som hade vissa kunskaper inom vården.
Hon ropade att kvinnan hade fått en stroke och bad oss
ringa ambulans. Fortfarande reagerade ingen.
Sen kom tillslut personal och ropade ut efter läkare
ifall det nu var så att någon läkare var inne i butiken.
Två kom springandes och situationen var under kontroll.

När vi såg att damen var i goda händer så begav vi oss iväg.
När vi vänder oss om så ser vi att hennes dotter börjat lassa
upp hennes varor på bandet.
Både Can och jag tittade på varandra och skakade på huvudet.

En gammal dam seglar ner och svimmar i en kassa på Ikea.
Ett hundratals människor runtomkring har inte ens anständigheten
att komma fram och hjälpa till, kassören fortsätter att scanna varor
och hennes egen dotter bryr sig mer om att få sina varor betalda.

Gud bevare oss för att bli sjuka eller råka ut för något i Sverige....


Kommentarer
Postat av: Daniela

helt sjukt! men snällt av dig att hjälpa till!!

2012-02-21 @ 10:03:20
URL: http://dlorena.blogg.se/
Postat av: samira

Hej,



Snubblade in på din blogg och jag gillar den väldigt mycket, du tar upp viktiga ämnen, fortsätt med det!



Jag var också på Ikea den dagen då den gamla damen fick en stroke, jag jobbade som väktare där. Även jag märkte damens egna dotters passivitet, det var nästan så att hon blev irriterad på sin mamma för att hon hade fått en stroke!?

Blev nästan tårögd när flera läkare och ambulansvårdare kom springande till damen efter att man gjort ett utrop i högtalarna (det fanns i alla fall någon som brydde sig om att hjälpa till).

Det är hemskt vilken värld man lever i, man får ju bara hoppas på att man själv aldrig faller omkull eller liknande.. För hjälp från omgivningen kan man inte förvänta sig!

2012-02-24 @ 09:37:14
URL: http://samiraekman.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0