Nationaldagen



Igår så träffades jag och några vänner för att umgås.
I närheten av oss så hade dom riggat upp ett tivoli för barn
och slog på stort när det kom till firandet så vi gick dit med Zarah.
Stämningen var på topp, vädret var toppen och många familjer från
många olika länder var där med sina barn för att leka och ha en fin familjestund.

Mitt i allting så hade alla partier riggat upp sina små tält och bland
den goda stämningen stod homofobiska kristdemokraterna, dom
radikala feministerna som klandrar män för allt ont i värden, folkpartiet
som flörtar med islamfobiska tankar och så pricken över i:et...Sverigedemokraterna.

Vad dom har där och göra på en trevlig familjestund som faktiskt kan och
borde handla om allt annat än politik, det vette fan.
Helt plötsligt tyckte jag bara att situationen blev obehaglig och när jag
såg rakade och tatuerade svenska män gå in med sina nazistrakade små
barn i Sverigedemokraternas tält, då vänder sig hela magen ut och in
och jag inser att jag i år vaknat upp i ett helt nytt Sverige som är
på väg mot en framtid som jag och säkert många fler inte vill känna till.

Fast USA också kan kännas väldigt segrerat så skulle jag ändå vilja se
den bilden av att faktiskt alla trots allt kan stå och vifta med samma flagga
och känna någon typ av gemenskap och tillhörighet med flaggan.
För trots att det finns rasmotsättningar i USA så är fanimej alla stolta
över att kalla sig själva för amerikaner och när det kommer till
krig så kämpar man sida vid sida, oavsett färg eller födsel.

Här känns det som om att det är långt ifrån att man ska kunna
känna samma sak och att ha den svenska flaggan i fejset väcker
mer obehag och Sverigedemokratkänsla än någonsin.
Kanske för att den extrema högern tagit både flaggan och
nationalsången och gjort den till något fult.
Så jag kan inte säga att jag firade nationaldagen igår
utan jag kan bara säga att jag var ute med vänner och skapade
ett fint minne att blicka tillbaka på.
Och det kan faktiskt inte ens Sverigedemokraterna förstöra eller ta ifrån mig......


Kommentarer
Postat av: samira

Jag håller med dig i allt du skriver!

Jag kan inte bära svenska flaggan och sjunga nationalsången, det skulle kännas så fel, nästan falskt på något sätt. Jag har sedan länge fått lära mig att svenska flaggan och nationalsången inte är till för oss som inte är etniska svenskar. Det sitter kvar tyvärr. Och som du säger så har nazisterna gjort det till något fult, jag och de flesta andra utländska svenskar associerar svenska flaggan och nationalsången med rasism/nazism. Och det har sina anledningar, alla som säger annat ljuger.

2012-06-09 @ 09:33:37
URL: http://samiraekman.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0