Fördomar finns i oss alla - men få av oss vet hur vi ska hantera dem












Alla har vi fördomar.
Ingen människa, eller väldigt väldigt få människor är helt fördomsfria.
Även jag som förespråkar nolltolerans mot rasism vart den
än kommer ifrån kan inte förneka att jag besitter vissa fördomar.

Jag drar mig för att gå in i lokaler för skönhetsvård när
det står grovt sminkade tjejer från mellanöstern för att jag
tror jämt att dom ska vara otrevliga och dryga när jag bemöter
dom för att jag varit med om det förut.
Även när jag är ute känner jag en hård attityd från samma typ
av tjejer men en del av mina läsare och många av mina vänner
slår hål på att det skulle vara en fakta.

Att jobba i ett område med svenska överklassmänniskor och
att ha växt upp i ett område fullt med rasister gör att jag
säkert oftare sett svenskar som mina fiender hellre än mina allierade.
Och jag tror många gånger att jag kan skatta mig lycklig
att jag flyttade och träffade svenskar med en mer öppen
mentalitet för annars hade nog mina känslor levt kvar med
mycket starkare rötter.

Även när man kommer till Afrikas del så har jag nog konstigt
nog alltid haft svårast att komma överens med eritreanska
tjejer och föredragit somaliska tjejer, vilket är tvärtom från
samhället. Också av den anledningen att jag funnit att
eritreaner, dom yngre, är väldigt hårda i attityden.

Så ni ser.... jag har haft fullt med fördomar och många
av dom gör mig mer eller mindre försiktigt när jag närmar mig människor.
Men jag till skillnad från människor som använder sina fördomar till
ren och skär rasism, lämnar jag alltid porten öppen för alla
människor och jag kan lägga mina fördomar åt sidan
för att släppa in människor som bevisar mig fel.

Och trots mina fördomar/rädslor så är mitt barns gudmor svensk,
mina tre närmaste vänner svenskar, två andra av mina nära
vänner från mellanöstern och dom jag klickar mest med på dagis
är dom eritreanska föräldrarna.

Så oavsett vad jag har känt, erfarit eller sett så låter jag inte
dom faktumen förblinda mig.
Mina fördomar får aldrig bli en grundsten för mitt liv.
Och det som är så tragiskt när vissa människor omvandlar fördomar
till rasism är att dom som gör det oftast är dom som besitter
allra minst erfarenhet när det gäller mångkulturen.

Rasism är ignorans, inte visdom....



Kommentarer
Postat av: Magga

Blev nyfiken, vart är du ifrån, ursprungligen? :)

2012-03-29 @ 16:44:12
Postat av: Linda

Jag är från Sri-Lanka...och du? :)

2012-03-29 @ 16:46:26
URL: http://soullfood.blogg.se/
Postat av: Samira

Fint skrivet!

Du är en så otroligt fin själ. Alla har vi fördomar, men alla försöker inte kämpa mot sina fördomar så som du gör. Tummen upp för det!

Jag känner igen mig i dem fördomarna som du beskriver att du har, jag har liknande. Alltid haft svårigheter med svenskar trots att min egna mamma är svensk. Även jag fick uppleva en del rasism som liten eftersom att jag inte alls ser svensk ut, och det lämnar ju tyvärr sina spår. Så har alltid känt en större samhörighet med invandrare. Men sålänge man är medveten om att det är ett problem så går det ju alltid att förbättra.

Fortsätt sprida kunskap och kärlek!:)

2012-03-30 @ 11:53:31
URL: http://samiraekman.blogspot.com
Postat av: MaryCaroline

Tror vi alla mer eller mindre lider av fördomar, i alla fall i vardagen... Vad tänker man tex när man ser en "typisk" fjortis eller en zigenare eller en person med ansiktet fullt med piercings eller en gammal tant i affären som blockerar så man inte kommer fram. Varje dag möts vi nog alla av vardagsfördomar, oavsett hur stora eller små fördomarna är. Kanske tänker man inte just då på att det rör sig om fördomar, men det är nog precis vad det är. Ibland kommer man på sig själv efteråt och nästan skäms...

2012-03-31 @ 18:40:50
URL: http://marycaroline.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0