Från ett odjur till ett annat

Det är ett tag nu som jag velat skriva om mannen som blev rånad
och sen lämnad på spåret.
Sen dom visade händelsen på nyheten så har jag haft en magkänsla
att det skulle vara en utländsk person och jag gissade vilka efterrapningar
som skulle komma när det faktumet kom fram.
 
På face-book bildades en sida för att finna detta monster och
när han väl blev funnen så käglade dom rasistiska kommentarerna.
Väntat.
 
Var nyligen inne på min vän Saras blogg och hon hade kopierad en
del kommentarer från sidan.
 
 
 http://unikingenannanlik.blogg.se/2012/september/att-kasta-sten-i-ett-glashus.html
 
Personligen har jag två åsikter om denna händelse.
Den första åsikten är att han som rånade honom och lämnade honom
är en avskyvärd människa oavsett härkomst.
Eftersom han var papperslös så kan man förstå att han inte ringde
polisen eller kallade på någon vakt men att ta sig tid att hoppa ner för
att råna honom och sen lämna honom, det var en sådan vidrig
handling att den inte ens går att förklara eller försvara.
 
Min andra åsikt är att en småbarnspappa kanske borde sköta sina
alkoholvanor bättre och tänka sig för att inte utsätta sig för sådana
grova farligheter. För ramla på spåret gjorde han ju helt själv
och när man hamnar i den situationen så måste man tänka om.
Han hade tur som klarade sig och händelsen efter han ramlade
var fruktansvärt oförtjänt.
 
Min tredje bedömning är att det är ganska ironiskt att odjur ska döma ett odjur.
Att människor inte har en bättre insikt än att se att dom själva
besitter samma mentalitet och hetsar för att begå ännu värre brott
mot gärningsmannen än vad han själv utförde.
Sen är det ju så förbannat kul att läsa hur många människor som enligt
dem själva skulle haft en mycket bättre civilkurage och hur dom dunkar
sig själv i axeln för något som 50% inte ens hade gjort.
För att hjälpa en annan människa i nöd är vi faktiskt världssämst på.
Men det är alltid lätt att ha civilkurage i teorin!
 
Människan har aldrig varit en exepert att leva efter
det religiösa citatet:
 
"Han utan synd kastar första stenen"

Kommentarer
Postat av: Samira

Bra skrivet!!

2012-10-01 @ 23:48:19
Postat av: Sara

Klockrent! Tyckte detta inlägg kompletterade mitt så bra, och sammanfattade allt ja försökte få sagt. Länkar tillbaks hehe :)

2012-10-03 @ 21:18:21
URL: http://unikingenannanlik.blogg.se
Postat av: Daniela

Håller med dig helt!!

2012-10-04 @ 19:19:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0