Jag är en missupfattat person

 
Det är ganska vanligt att folk får fel uppfattning om mig.
Och det är så kul när dom hör eller ser något som jag gör som
går tvärs emot allting dom någonsin trott.
 
Ser man till mitt framträdande utseendemässigt så skulle man
nog inte tro att jag är den konservativa hemmafruaktiga kvinnan som jag är.
Fixade naglar, fixat hår, välsminkad och absolut inte gravidklädd.
Man får säkert en uppfattning om att jag är såndär mamma som
lämnar sitt barn ofta för att gå ut och roa sig och som inte har den
där klassiska gamla mamma-känslan i sig utan tillhör den nya
generationens ego-mammor som sätter sitt och sig själva först.
 
Dagisfröknarna blir chockade när jag tar ledigt med Zarah ofta för
att gå på bio eller göra annat kul, att jag väljer att ha henne hemma
om jag märker att hon är trött eller visar minsta tecken på sjukdom.
Roligast var det att se deras min när dom hörde att vi lagar mat och
bakar tillsammans.
Det är som att dom inte riktigt kopplar mig och min ålder till
den typen av mamma och det är förståligt för mycket av den gamla
traditionella mamman har flugit sin kos och ersatts med den nya
moderna mamman som prioriterar mycket annat än sjävla barnet,
 
Även min hårda, tuffa och självständiga attityd gör det nog svårt
för folk att tro att jag står hemma och lagar mat, håller mitt hus
kliniskt rent och sysslar med alla möjliga hemmafru-sysslor precis
som Bree Vandekamp i Desperate Housewife.
Den vanligaste uppfattning är nog att jag är en kaxig feminist som
vägrar få lite skit under naglarna eller en ytligt människa som spenderar hela
dagen med att spackla sig och få på sig lösögonfransarna :)
 
I alla serier, serier som Desperate housewife, Sex & the city,
lipstick Jungle etc så finns det alltid olika karaktärer och
alla kan oftast identifiera sig med en väldigt tydligt.
Själv tycker jag att jag ser mig själv i nästan alla.
Jag skulle lika gärna kunna vara Miranda pga att jag jobbar
hårt, äger min egen bil, mitt hem och har cashat för allt jag har
och inte fått något av nån man, förutom min egen far då.
men likaväl skulle jag kunna vara Charlotte och Bree pga
att jag älskar hemma-sysslor, som att laga mat, städa och inredning.
Skulle lika gärna kunna vara Lynette som sköter sina barn
som om det vore hennes änglar och hon var änglavakt.
Jag kan vara en riktigt hönsmamma och beskyddar mina barn med
mitt liv om det så behövs.
 
Tycker att det är synd att det ena behöver utesluta det andra
i folks ögon och att vi kvinnor sätter oss själva i fack och vägrar
tänka utanför boxen för att vi är så rädda för vad andra tycker om oss.
Jag vet att många hånat och ratat min hemmfru-roll och sett mig
som någon som står i skuggan av min man.
Med all säkerhet så har man gjort kopplingar till att han är
från mellanöstern också.
 
Det har blivit en ful sak att gilla hemmafru-rollen och
ordet kopplas alltför ofta till förtryck och omoderna tider.
Förr var det fult att inte vara en duktigt hemmafru och karriärskvinnor
sågs som något häxliknande.
 
Det viktigaste borde ju i slutändan vara att man gör det
man gillar att göra och att man trivs i den rollen man är i.
Varför vi inte vågar mysa i den rollen vi funnit är oftast
pga vår egen osäkerhet och samhällets alltför långa pekpinnar.
 

Kommentarer
Postat av: Tanja

sv: tack tack:) jag shoppar mycket på amerikanska websidor sen handlar jag massor i kroatien varje år:)
nu när jag läste ditt inlägg blev jag väldigt nyfiken på hur du ser ut. hehe :)

2012-10-21 @ 08:30:01
URL: http://tanjaselma.blogg.se
Postat av: ANNE

Mycket bra skrivet!
SV: Ja, om han har ;)

2012-10-23 @ 10:06:13
URL: http://favs.se/mode

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0