I kön på Rinkebys livs så kände jag mig som mest hemma!

Idag var det en såndär trist dag där åka iväg och handla mat till kylen var
det enda alternativet då Zarah var halvsjuk och det ösregnade hela dagen.
 
Några vänner till oss bjöd på grillade lammkotletter när vi var
hemma hos dem senast och dom var dom grymmaste kotletterna
som jag har ätit i hela mitt liv.
Det visade sig att dom köpte sitt kött på ett litet livs i Rinkeby så
vi bestämde oss för att göra samma kap och tog oss dit.
 
Klockan två på eftermiddagen befann jag mig i en liten och trång
livsmedelsbutik i en av Sveriges mest omtalade invandrarförorter och
jag trivdes som fisken i vattnet!
Att stå i kö framför en disk med araber som styckade kött mitt
framför oss och med 20 olika nationaliteter som kacklade runtomkring mig
var som dag och natt från att stå på mitt jobb med stressade kunder
som skriker efter personal och som nästan enbart är där för att ta
ut hela sin dåliga dag på oss eller för att flasha med sina pengar som oftast inte
är deras egna utan arvegods, makens pengar eller pappas.
 
Snubben brevid mig stod och tandtrådade medan han väntade på
sitt lamm, indiern till höger var med hela sin familj och dom köpte
olika lammvaror för flera tusen och och framför mig stod slaktarna
och skrattade och drog skämt för allt och alla.
En känsla av gemenskap som fick en att glömma att
man hade 12 nr kvar tills det var ens tur. Man sög bara in känslan
av att man befann på någon kul marknad någonstans i mellanöstern.
 
Där mitt i butiken så kändes alla fördomar så distanta och
dom överdrivna skriverierna om maffia, bränder, kriminalitet osv
kändes som väldigt långt borta.
 
Det enda jag kunde önska när jag gick därfirån var att samma känsla
gärna kunde få slå mig på mitt eget jobb.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Rebecka

Hoppas det smakade eftersom det finaste å godaste köttet finns just i rinkeby! :) kram

2012-09-01 @ 21:11:58
Postat av: linda

i hear you! Fan vi köpte lammrack för 100:- /kg och åt ikväll. Så jäkla grymma! Damn! Vi säljer dom för 300:- på mitt jobb!

2012-09-01 @ 21:26:00
URL: http://soullfood.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0