Min livsfarliga lilla kamphund

 
 
 
Stackars lilla Nero.
Han stöter på mer fördomar än matte och husse sin.
Även hundar får känna på fördomar och rasrasism :/ Hehe!
Vår lilla engelska stafford ser ut som en kamphund i kroppsformen
så människor har ju en enorm rädsla inför honom nu när han
blivit lite större. jag kan förstå till en viss gräns men samtidigt så
hatar jag dom dumma kommentarerna som man kan få från folk
och dom måste väl fan fatta att man inte har en kamphund med sitt barn.
Men vi lever väl upp till alla fördomar.
Två blattar med en kamphund... tyvärr är det ju många
invandrarungdomar/killar som börjat skaffa sig riktiga kamphundar.
Dom och missbrukare.
 
Stackaren blir ju inte mindre förvirrad över att han som liten
blev attackerad av alla så fort man var ute för att dom tyckte att
han var sååååååå söt och så bedårande och att han nu inte får
gå fram till någon för då ringer dom polisen eller skäller ut en.
Inte lätt för lill-plutten!
Men han är otroligt snäll och en ängel med Zarah.
Han skyddar henne och skäller när han tror att hon är i fara.
 
Tyvärr är han otroligt ouppfostrad för att han som sålde
Nero till oss sade åt min man att han inte skulle börja
uppfostra honom förrän han var ett år.
Något som alla tyckte verkade fel då staffordar är svåra
raser och behöver hård disciplin från början.
Dom har mycket energi och blir lätt understimulerade.
 
Tyvärr orkade jag inte ta tag i det då min man kom hem
med hunden mot min vilja. Vet inte om ni minns den historien
men jag var smått irriterade när vi fick Nero.
Inte för att jag inte gillar djur men jag har aldrig sett mig
själv med ett husdjur och desto mindre i en tvåa med
en familj med småbarn.
Han kom till oss när han var 8 veckor så det var ju som
att få en till bebis!
 
Han har ju växt sig in i mitt hjärta och även om jag fortfarande
tycker att vi varken har tiden eller orken att ha ett
husdjur, speciellt inte nu när vi får ett till barn, så skulle
jag aldrig kunna tänka mig att lämna bort honom.
Vi älskar honom allihoppa och ska försöka få det att fungera.
Förbannat trist bara att man knappt kan gå ut med honom
för att han drar och rycker i kopplet och flippar när han
ser andra hundar. Han är ju så jäkla stark också så
man tappar ju kontrollen över honom och skadar sig
nästan på köpet när man ska hålla honom tillbaka,
Även om jag vet att han bara vill busa och är snäll så
måste jag ju respektera folks rädsla.
Jag är ju också rädd för hundar och hatar när
folk har sina hundar är lösa och dom inte respekterar
att man är rädd och bara säger att deras hundar är ofarliga.
 
Nu ska vi blir hårdare och försöka uppfostra honom
men vi kommer behöva vara hårda och det blir nästa problem.
Vi har blivit så curlingaktiga med djur i Sverige och om du ens skäller
på din hund eller ta tag i honom så har du någon naiv
djurälskare som skriker på dig.
Människor förstår inte hur man uppfostrar djur och denna
naiva inställning inför djur börjar både bli patetisk och skrattretande.
 
Ceasar - mannen som talar med hundar sade att han största
problem med klienterna som inte kan hantera sina hundar
är dom som behandlar sina hundar som jämlikar eller människor.
Djur vet inte bättre, dom behöver någon som leder dom.
Och skämmer du bort dom eller är för snäll så blir dom
förrvirrade, sätter sig över dig, blir okontrollerbara och sen
har du en belastning istället för en glädje!
 
För även ni kanske har observerat att det är dom
små hundarna som alla tror så gott om och som curlas
bort som blir mest ättriga och som skäller som tokar.
Det finns oftast ingen läskigare "kamphund" än dom små
bortskämda väskhundarna som ska agera accesoarer och
inte vad dom är, hundar!

Kommentarer
Postat av: daniela

vilka sötingar!!

2012-09-17 @ 14:53:13
Postat av: ANNE

Underbart fin hund!

2012-09-18 @ 12:34:08
URL: http://favs.se/mode
Postat av: ANNE

SV: Våran vovve (eller ja, pappas, familjens, liksom - fastän att jag inte bor hemma längre) är en blandis, så det var inte så konstigt att du inte kunde peka ut rasen. Han är mix mellan boxer & rottweiler så även han behöver MYCKET (!) disciplin för att inte bli helvild. Dessutom är han stor och väger nog redan drygt 35-40 kg och man får liksom passa på att uppfostra honom nu när man fortfarande "kan". Jag tycker också att Ceasar Milan är en förebild när det kommer till hunduppfostran. Var till och med på hans show här i Scandinavium för några månader sen :)

2012-09-19 @ 17:21:16
URL: http://favs.se/mode
Postat av: ANNE

Kom min kommentar fram?

2012-09-19 @ 17:21:42
URL: http://favs.se/mode

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0