RESPECT

 
Respekt! Många vill ha den men få ger den.
Ungdomarna står i ett hörn, kaxiga som aldrig förr och
slåss och hamnar i konflikter pga ordet respekt.
Äldre människor tar för givet att dom ska förtjäna respekt enbart
pga deras äldre ålder. Rika tror att pengar ska köpa dem respekt
och många, alltför många, har en klar uppfattning om vad dom förtjänar
men inte vad dom borde ge.
 
Jag ger varken mindre eller mer respekt till människor
pga deras bakgrund eller pga deras status.
Jag har många gånger reflekterad över hur man behandlar städarna,
leverantörerna eller försäljarna på jobbet.
Man tar för givet att dom är lägre stående och behandlar dom
därefter. Vissa hälsar inte ens på dem och blir irriterade när
dom ska förbi med sina städsaker, andra nonchalerar försäljarna
och låter dem vänta i evigheter bara för att vissa sin ståndpunkt,
flera tar för givet att chauförrer och leverantörer är idioter och
behandlar dem därefter.
 
Även min man fick lära sig den hårda vägen hur vidriga människor
är mot taxichaufförer. Och vi som alltid rackat ner på dem och
klagar på deras attityder och dåliga service men blir man
nedtryckt, slagen och förnedrad dagligen bara för att man råkar
ha ett visst yrke så är det ju väldigt förståligt varför man färgar av
sitt beteende efter bemötandet.
 
Människor ser på sättet du tittar på dom vad du känner.
Fördomar och nedlåtande tankar är väldigt svåra att dölja
och blickar säger ibland mer än tusen ord.
Man klagar på människor men inser inte att ens bemötande
är det som reflekteras tillbaka.
 
Kanske är det därför jag inte har några problem med mina
leverantörer, städarna, somalier eller muslimer.
Kanske är det för att dom ser i mina ögon när dom tittar
på dom och ler att ja, jag har respekt för dig. Jag skiter
fullständigt i vem du är eller vart du kommer ifrån.
 
För all agg och all irritation som vi går runt och känner
inför folk är oftast bara vårt egna vidriga bemötande av människor
som inte får ett sådant bra gensvar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0