Time for old-school

 
Häromdagen så pratade jag med en av Zarahs nya förskolelärare
och det visade sig att hon även undervisade i matematik för sjunde och
åttonde klassare.
Jag blev mörkrädd när jag hörde om skolsituationerna.
Respekten för lärare var noll, och respekten elverna emellan likaså.
Inte för att jag inte var medveten om det upptrappade våldet både mot
elever och lärare men när man får höra det sådär svart på vitt så
känns det ännu mer skrämmande att man ska skicka sitt barn till
dessa situationer som med all sannolikhet är utom all kontroll.
 
Förskoleläraren hade flyttat sig egen dotter till en annan skola
då rektorn var helt värdelös och skolan var under all krtik och
hon hade hamnat i en skola där rektorn var kvinna och muslim.
Hon hade infört starka och tydliga regler om uppförandet på skolan
och hon hade råkoll på elverna och alla situationer.
Var skolmaten dålig så skickade hon tillbaka den och
beställde pizza till hela skolan istället och tydligen var
denna skola ett riktigt praktexemplar på hur en skola borde ledas.
 
Själv är jag nästan benägen till att rösta tillbaka skoluniformen,
skamvrån och slag på fingarna med linjal när jag hör hur
man har tappat kontrollen över både disciplinen och respekten
bland alla som befinner sig i skolorna.
 
När lärare inte vågar gå till skolan pga hot och trakasserier
då måste man fan ta i med hårdhandskarna.
Och det allra värsta jag beskådat är när man inte stänger
av elever som mobbas utan tvingar dom mobbade att maka på sig och
sopar problemen under mattorna.
Dom stökiga eleverna måste ta konsekvenserna och kan inte
föräldrarna tygla dem så ska dom inte skicka dem till skolan
och tro att det är lärarnas jobb.
 
Skoluniform vore perfekt på det sättet att alla var tvungna att
se likadana ut och ingen kunde mobbas för att dom har
annorlunda klädsel eller sämre märke än någon annan.
Kanske skulle status-grupperingarna minska litegrann i alla fall
och man skulle lättare dömas efter karaktär istället för klädesplagg.
 
Det är ju en önskan men grunden ligger väl i uppfostran hemma
och föräldrarnas vilja att faktiskt disciplinerna sina barn istället
för att lämna deras öden i andras händer och tro att det ska lösa sig av sig självt.
När föräldrarna inte ens behagar komma till skolmöten och avvisar
samtal om deras barn utan skyller allt som går snett på skolan då
lämnar man inte mycket spelrum kvar för en sund skolgång.
 
Jag önskar verkligen att jag ska finna en bra skola för Zarah
och att hon ska få lärare som har orken och intresset att
lära henne allt hon behöver ha med sitt i bagaget för en
resa till en bra start i livet.
 
Kunskap och visdom är av stor vikt och något man ska
värna om att man kan få ta del av.....
 

Kommentarer
Postat av: MaryCaroline

Sv: Haha, jodå, bloggtorka kan man nog ha :P :) Men tack ska du ha :)

Ja man växer jättesnabbt nu tydligen, haha. Det känns faktiskt jättebra, mår fortfarande bra och så där och lider fortfarande inte av någon förlossningsrädsla :) Dock har jag tyvärr fått svullna och ömma fötter nu, aj aj. Hur känns det för dig? :)

2012-09-07 @ 22:02:34
URL: http://marycaroline.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0