Best parents ever!

 
 
Man ska inte underskatta faktumet att man har föräldrar som älskar en
och som står vid en sida och ser efter en oavsett om man är 4 eller 44 år.
Många föräldrar inser inte hur viktiga dom är i sina barn liv.
Att dom är en av dom största grundstenarna i livet för sina barn.
Idag är en dag då jag inte kan tänka nog på hur viktiga mina
föräldrar är för mig och hur viktig min svärmor är för mig.
 
Min pappa har precis genomgått sin andra höftoperation.
Den 7 november opererade han sin högra höft och i tisdags
så tog dom hans vänstra och detta ben var så otroligt inflamerad
att läkarna inte kunde första hur han ens kunnat stå upp och orkat leva
med den smärtan som benet borde ha förorsakat honom.
 
Det är min pappa i ett nötskal.
En gammal hårdnackad italienare som tar det som en man och
som man väldigt sällan hör klaga eller som väldigt sällan tänker
på sig själv och sina behov utan bara på alla andras.
Min pappa är en stor man på många sätt!
Han har alltid jobbat hårt, från det att han var tolv år och förlorade
sin mamma när han bodde i Bologna/Italien.
Därifrån kom han till Sverige och slet på alla möjliga olika
restauranger tills han startade sin egna pizzeria och tvärsemot
pizzerian även sin egen restaurang.
 
Min pappa har slitit blod hela sitt liv för att jag och min bror
ska ha det bra och växa upp med allt som han ej hade.
Och trots sina jobbtimmar som låg på 18 timmar 6
dagar i veckan så var han hemma och slet med huset
och hjälpte mamma med allt möjlig så fort han var ledig.
Inte en sekund såg jag någonsin min pappa ligga på soffan
och lata sig och dessutom var han världens bästa lekpappa.
Han tog sig alltid tiden att busa med oss, spela fotboll med brorsan
eller tennis med mig. Aldrig någonsin var han sur eller grinig
och aldrig någonsin tog han ut sina 18 timmars arbetsdagar över oss.
 
Mamma stackaren har inte haft ett lätt liv.
Hennes egen mamma försummade henne till 100%
och även när hon blev äldre och adopterade oss så fick
sällan hjälp eller stöttning. Mormor kom knappt på besök
och prioriterade alltid bort mamma och hennes två systrar
medan brodern fick allt och lite till .
Det har varit en stor sorg för henne och skapat
ett stort sår i hjärtat.
Och på den tiden då hon adopterade oss så fanns
det inget som hette mamma-ledigt utan man förlorade sitt jobb
och fick börja om nytt ifall man ville ta sig tillbaka till arbetsmarknaden.
Så min mamma gick från framgångsrik banktjänsteman, som på den
tiden vart ett högt uppsatt jobb för kvinnor, till hemmafru 7 år
framåt och som också var ensamt mestadels av tiden för att
pappa jobbade som han gjorde.
Allt detta gjorde att hon hamnade i djup depression under en
lång period och mådde fruktansvärt dåligt.
Trots det så fick jag och min bror frukost på sängen varenda
dag, alltid väcktes vi med en kram en grym måltid.
Hon var med på varenda skolmöte, engagerad i våra läxor
och vårt arbete, ett stöd i våra idrottskarriärer, hon kunde spendera
timmar med att skjutsa oss fram och tillbaka till alla möjliga träningar.
 
Sen har vi min superkvinna till svärmor som uppfostrat och
älskat fem barn helt själv då hennes man avled när hon hade
sitt femte barn i magen och var på väg till Sverige, ett
helt nytt land med ett helt främmande språk där nya
utmaningar väntade henne.
Med lite pengar, ingen fordon att färdas med och med
väldigt lite hjälp från släkten som fanns i Sverige som
bestod av halvsyskon till hennes egna barn som fadern
hade från sitt förra äktenskap, så förde hon barnen fram
och tillbaka till skolan varje dag, bar på alla deras väskor,
skötte hemmet och försökte studera svenska och gå i skolan.
T om nu 20 år efter så tar hon hand om dem som om dom
vore hennes småbarn och ser efter oss alla som om vi vore
hennes duv-ungar :)
Det är det jag älskar med henne!
Att hon är den gammeldags kärleksfulla modern
som alla barn i världen skulle behöva!
 
Jag kunde inte vara mer lyckligt lottad över att ha så
starka förebilder som föräldrar och svärföräldrar.
Människor som ser efter mig och vill mig väl trots
att jag inte är ett litet barn längre.
Människor som skulle vända sig ut och in för
min lycka och som inte sätter den efter sin egen.
Det är vad föräldrarskap handlar om och hade
alla världens barn föräldrar som mina så skulle
barnens framtid se betydligt ljusare ut än vad den gör idag!
 
 

Kommentarer
Postat av: Samira

Ja bra föräldrar är det bästa man kan bli blessed med!
Det är nog när man får egna barn som man verkligen kan förstå vad ens föräldrar gjort för än.. Underbart att du uppskattar dina föräldrar. För få människor här i väst som gör det!

2013-02-03 @ 06:14:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0