Family is a bitch, and bitches ain´t shit.....

 
Den tomma delen av mig har på sistone känts tommare än någonsin.
Tomheten finns där med all sin kraft och all sin smärta och
på sistone har mitt begär att få åka och leta efter min mamma
känts stort, tungt och förödande då jag bär med mig dessa
tankar och den här längtan dagligen.
 
Jag har på alltid trott att begäret kommit pga att jag fått barn
och att känlsan över att få finna sina rötter och hitta sin biologiska
mamma blivit starkare för att man helt plötsligt stirrar in i två
små änglars ögon som man kan identifiera sig med.
 
Men tragiskt nog så inser jag att jag gärna vill finna min familj
för att jag känner en stark brist på familjekänsla här i Sverige.
Gudarna ska veta att mina adoptivföräldrar är dom bästa föräldrar
man kan tänka sig och det finns inte en dag som dom har tillägnat
utan att tänka på mig eller se efter mig. oavsett om jag var 3 år eller 23 år.
Men vi är olika, vi har olika värderingar, olika synsätt.
Och vissa av basvärderingarna leder till en splittrad familjekänsla.
För när man inte kan prata med öppet hjärta med sin famij eller
känna den där 100% samhörigheten så lämnar det en tom yta i relationen
som skapar en spricka.
En spricka som man så ofta finner i familjer oavsett om man har
blodsband eller inte. Familjerelationer är komplexa.
 
Men sen kom nästa problem när jag och min man fick barn.
Jag insåg att jag hade klivit in i nästa komplexa familjerelation.
Relationen där jag var tvungen att faktiskt komma till insikt att
blandningen mellan en syriansk familj, min familj och mig blev
en katastrof av dess like.
Syrianer (dom allra allra flesta) vill inte bara bo nära varandra, dom
vill bo på varandra, om inte i samma hus så i huset brevid från sin mamma.
Dom vill att deras barn ska gifta sig med syrianer, att dom ska leva
som syrianer och dom har väldigt svårt att acceptera att någon annan
kultur träder in. För då späds deras rötter ut som jag så fint fått höra.
Nog för att det finns många patriotiska tankesätt bland många folkgrupper
men om man har den synen, varför i hela friden gifta sig med en människa
från en annan kultur?
Varför sätta henne eller honom som syndabock för att hon eller han
har kommit och "spätt ut" rasen, varför tro att man kan ta in en annan
människa från en annan kultur och säga:
Vet du vad, från och med idag så är det dags för dig att radera
den du är för den du är duger inte.
 
Alla människor lika värde är den enda princip som jag
står bakom och fast vid till 100%.
Varken min man, min famij eller hans familj kan ändra på det
eller ta ifrån mig den principen.
Så när jag kliver in och inser att jag delaktig i en familj som
aldrig skulle kunna tänka sig att se sina barn med en
mörkhyad så blir det sjukt komplext. Vilket leder till att jag
i desperation börjar hitta en väg ut från dessa relationer.
Det är inte så att min mans familj är onda, absolut inte.
Vi har för det mesta haft en bra relation och hans mamma, min
älskade svärmor har alltid haft ett stort hjärta med plats för
mig och hon har aldrig aldrig lagt någon vikt på min hudfärg.
Men min man och hans syskon, har en sjuk snedvriden bild på
andra etniciteter, och vi ska inte ens tala om hans släktingar som
ursäkta uttrycket, med deras mentalitet från 1800-talet
känns som direktimport från en bondehåla.
 
Herregud alla har vi fördomar och alla har vi våra
orsaker till våra fördomar men när man väljer
att säga att man aldrig kan tänka sitt barn med vissa
etniciteter så är man rasist och hur man än förskönar det
och försöker bädda in det så är budskapet där klart och tydligt:
Min ras är bättre än din, du duger inte.
 
Som sagt, vår familjerelation är sjukt komplex.
Så komplex att jag bestämt mig för att ta avstånd från alla.
Jag har gått omkring med en känsla att jag förråder mig själv.
Att jag sålt mina principer och mina värderingar för ett billigt pris.
Att jag förlorat en del av mig själv och tagit mig tillbaka till ruta ett.
Jag har fan kämpat hårt mot rasismen i mitt liv, den har tagit
det bästa från mig, skapat kaos och stulit en stor del av mitt liv.
Men aldrig någonsin trodde jag att den kampen skulle fortsätta
i mitt privata liv, mot min egen familj.
 
Jag vill inte säga att vissa etniciteter inte passar ihop.
Jag tror fortfarande på att broar kan byggas mellan
alla kulturer och så vida det lyckas eller inte har mer
att göra med kulturernas personligheter än själva kulturen.
Men jag jag har en stark känsla av att jag håller på att
mixa olja och vatten och mixen är på väg att gå åt helvete.
 
Så jag har beslutat att köra mitt eget race.
Jag ställer mig starkt bakom mina principer och jag tänker
inte rubba dom en milimeter.
För ärligt talat, ingen människa är värd förlusten av sig själv.
Vi lever i en tid och i ett samhälle där vi har rätten
att ta kontroll över våra egna liv och äga våran egen frihet.
 
Mitt liv är för kort.
Tiden rinner ut.
Jag vill inte vakna upp en dag, gammal och grå och inse
att jag förlorade allt tid på att försöka kompromissa bort mitt liv
och den jag är!
Mina familjer kan fortsätta leva i sina fantasivärldar.
Cans familj såsom min egen.
Dom kommer alltid vara en del av mitt liv men mer eller
mindre beroende om dom någonsin kommer till insikt
med hur livet faktiskt ser ut och hur jag faktiskt fungerar.
 
Mitt liv är här och nu, med mina döttrar och mig i fokus.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Daniela

Ärligt och bra skrivet Linda!! Kramar till dig!! <3

2013-03-23 @ 04:54:32
Postat av: Miss A

Älskade Linda .. stay strong sötis ... Hugz

2013-03-24 @ 16:00:23
URL: http://goldenheart88.wordpress.com
Postat av: samira

<3 skickar dig massor av kärlek vännen!!

2013-03-27 @ 01:09:54
URL: http://bouaradajetaime.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0