Jag råkar faktiskt gilla somalier....

Fördomarna mot somalier är många och starka.
Vissa kan ha en grund men många anklagelser är även grundlösa.

Somalier kommer från en av dom mest krigshärjade länderna i Afrika.
Svälten är extrem och misären står på högsta topp.
Kvinnor är speciellt utsatta för våld men även barn som
lämnas föräldralösa, sjuka och hjälplösa.

Under mina 28 år i Sverige så har jag träffat en hel del
somalier i mina äldre dagar.
Under en period så festade jag ganska mycket med
4 st somaliska tjejer från Rinkeby.

Nu har jag inga somaliska vänner men träffar oftast på många
när jag befinner mig i Kista för att shoppa eller äta.
Jag tycker dom är beundransvärda.
Raka motsatsen till resten av samhället.
Barnen är alltid otroligt vänliga och ler alltid.
När jag befinner mig i lekhörnan med Zarah så tar dom
äldre hand om henne, kramar henne och kommer fram och
pratar utan rädsla och blyghet.

För några månader sedan var vi i lekhörnan med några
äldre barn från Somalia och en elva-årig tjej fbörjade
umgås med oss och ville passa Zarah.
Från ingenstans så fick vi ta del av hennes otroligt fina
människosyn där hon mer eller mindre predikade
om människors olika värden och att alla var lika inför Gud.
11 år!!! Helt fantastiskt.

Precis som den bilden jag hade av dom.
Familjära och hjälpsamma.

För inte så länge sedan kunde man även läsa en artikel
om hur skötsamma och arbetssamma somalier var i Canada.
Ingen av invånarna hade något ont att säga om dom och
dom gjorde ett starkt positivt intryck i samhället.

Då måste man ifrågasätta varför skillnaden är så stor
här i Sverige där man kastar ner dom lägst ner på kedjan.
Genom att slumpmässigt hamna på en blogg där en journalist
debatterade öppet om att antirasister var värre än rasister så
fick jag även läsa hennes uttalande om somalier.

Där skriver hon om att somalier inte har någon framgång
i Sverige pga att dom tuggar för mycket CAT och deras hjärnor
inte orkar med och dom blir viljelösa till engagemang.

En ganska tragisk anklagelse och ett vidrigt sätt att
sätta alla somalier under ett bord.
Alla svenskar är väl inte som Hagamannen eller lasermannen?

Om man inte accepterar människor från början och har en
negativ inställning till folkgrupper innan dom ens hunnit
sätta sin fot i landet så kan man ju bara gissa hur deras
vistelse här blir.
Varför ska man försöka om samhället ändå ser en som en underklass
som är bortom all räddning.
Herregud t om jag skulle bli apatisk och vägra falla ut ur mina seder
och vanor. Jag skulle nog bli ännu mer extrem i min etnicitet.

Vad har somalier egentligen för förebild eller för hopp i Sverige när
alla headliners vi läser är kritik mot dem eller artiklar
som handlar om somalier som sökt 200 jobb utan att ens
fått svar eller respons.

Jag som faktiskt tagit mig tid att lära känna somalier
och inte bildar min uppfattning genom media och rasistiska bloggar
anser inte att dom på något sätt skulle vara sämre människor.

Dom försöker väl bara leva upp till dom otroligt vidriga
vaneföreställningarn vi har om dom.
Och alla rasister och rasistiska bloggar hurrar när dom gör det.


Kommentarer
Postat av: Suad

grymt bra skrivet, får ständigt höra och face:a om alla fördomar som finns mot somalier, sjukt jobbigt

2012-04-08 @ 18:03:57
URL: http://hypothetiically.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0