Världen runt med Linda - Somalia

 
 
 
Somalia, ett av Afrikas mest omtalande länder.
Ett av Sveriges mest omtalade folkgrupper.
 
Mitt första möte med somalier var faktiskt också från flyktingsförläggningen.
Där lärde jag känna två syskon, Derek som var tolv och hans syster som var 16.
Underbara människor som sedan skulle få ett trist avslut i Sverige.
Myndigheterna bestämde, efter flera år, att dom skulle skickas tillbaka.
Derek band fast sig vid dörren och bortförandet av dessa två barn
svetsades fast i mitt minne och jag öppnade mina ögon för
ett grymt system som hanterar flyktingar på ett beklagligt sätt.
Att låta människor bo i Sverige i flera år, gå i skolan, skaffa vänner
och känna trygghet för att sedan släppa en bomb och föra tillbaka dem
till sina krigshärjade länder är varken humant eller rätt.
 
Senare i livet så kom jag att lära några tjejer från Somalia som
jag gick ut och festade mycket med. En av dom var väl inte
den roligaste tjejen på planten men dom andra var
skithärliga brudar som levdre precis som vilka andra som helst.
 
Somalier tillhör ev av dom mest diskriminerade grupperna
i Sverige och en av dom mest föraktade grupperna i Sverige
och någonstans måste man kunna se att dessa två stämplar går hand i hand.
En journalist som skrev om situationen för somalier i USA och Kanada
visade upp en markant skilland mellan somalier här och där.
I Amerika betrakrades de som väldigt skötsamma och flitiga människor
som inte hade några svårigheter med att komma in i samhället, trots
samma tro, samma seder och samma klädstil.
Varför situationen ser annorlunda ut i Sverige kan bara dem
som dömer ut dom så hårt stå till svars för.
 
Att visa upp två svenska tjejer som blivit överfallna och våldtagna
av somalier som representanter för hela Somalia är precis
lika illa som att vi skulle sätta upp svenska pedofiler i Thailand
som representanter för alla svenska män.
 
Personligen har jag haft bättre erfarenheter av somalier än
många många andra bättre sedda etniciteter.
Och mina erfarenheter av somalier blev bara ännu bättre den
dagen som jag lärde känna Suad, en av mina läsare som
kämpat hår för mänskliga rättigheter, sitt hemland och nu
för fn:s flyktingorganisation i Stockholm.
 
Suad du är grym!
Don´t let no one tell you diffrent!

Kommentarer
Postat av: Suad

Detta gjorde min dag världens finaste Linda! Tack för dina ord, du är underbar <3

2012-06-24 @ 20:59:20
URL: http://www.hypothetiically.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0