Fler svenskar som Emma

Ikväll hade vi en säkerthetsutbildning på jobbet.
Vi gick igenom hur vi ska agera när snattning sker eller
stäld och hur vi ska ta fast och bemöta folk som stjäl.
Väldigt intressant och väldigt nyttigt att lära sig.
Jag blev glad att dom tog upp att snattare faktiskt kan
se ut hur som helst och att dom visade att dom tog fast
lika mycket rika som gamla när dom jagade folk som stal varor.
Att gamla människor faktiskt inte stjäl pga att dom är fattiga
utan för att dom får en kick att det. Och det roligaste är
att dom nyligen tog fast en av kungens släktingar för snattning.

Så tjuvar behöver inte alltid vara Romer med stora kjolar
eller östeuropeér som alla tror.
Trots det kom disskussionen upp och det blev en tryckt
stämning när vi diskuterade att man inte kunde ta sig
rätten att jaga Romer i butiken bara för att dom var Romer.
Emma, en svensk kollega som är en av dom få som lever
runt invandrare, blev märkbart upprörd och både jag och
hon ställde frågan om hur vi skulle få tag på alla som snattar
om vi givit oss fan på att snattare bara kan se ut på ett sätt
trots att vi bevisligen har rika kunder som stjäl också.

Som sagt, tryckt stämning men jag är imponerad att
Emma alltid visar civilkurage och står upp för invandrare
trots att vi jobbar på ett ställe där svenskarna är överrepresenterade.
Jag vet att det finns fler som Emma, det är bara synd att jag
sällan stöter på just dom typerna.


Kommentarer
Postat av: samira

"Fler svenskar som Emma"... kunde du ha sagt det bättre?

Har också stött på dem fördomarna när jag gått i butiker som väktare, då butikschef/personal oftast säger vilka jag ska inrikta mig på (romer, araber etc). Usch!!



Och självklart har jag tid att ses tidigare:D

Jag är ledig nästa helg och någon dag i veckan också för den delen. Hör av dig om vad som passar för dig:)



Ska bli så roligt att ses!



Kram

2012-05-09 @ 22:52:27
URL: http://samiraekman.blogspot.com
Postat av: Suad

jag vill också träffa er!

2012-05-10 @ 00:26:12
URL: http://hypothetiically.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0