En orealistisk värld med tusen orealistiska tankar!

"Jag vet inte vad jag blir mest skrämd och upprörd av nuförtiden.
Om det är det jag läser, det jag upplever eller det jag ser."
 
Igår läste jag åter igen om den omtalade flyktingpolitiken.
En debattör/journalist gjorde som vi som vanligt gör.
Skrev en artikel som slår oss själva på bröstet och säger att
vi är så jävla bra, så otroligt öppna och så mycket humanre än omvärlden.
 
Hon pratar om att vi kanske måste börja tänka efter angående
vårt mottagande av flyktingar. Att vi inte ska låta Sverigedemokraterna
hålla den frågan som gisslan.
Och kanske borde vi börja diskutera saker ur ett annat perspektiv.
Och jag anser också att man ska kunna tala om både invandringen
och flyktingspolitiken utan att ordet rasist kastas ut.
Jag anser också att vi måste omgruppera om och kanske ta en
liten paus från att trycka in folk i ett litet land som med den nystartade
starka rasistiska tron med all sannolikhet kommet att mottaga både
invandrare och flyktingar med samma förtryck som dom flyr från.
 
För en sak är säker, den rasistiska stämman har börjat höras
från många andra håll än Sverigdemokraternas och Sverigepartiets.
Betydligt många fler har förenats för att sjunga samma refräng.
På internet finner du sidor förenade av samma ignoranta grupper
som jobbar för samma ignoranta och kalla framtid.
Och dessvärre har Sverige precis som övriga Europa  lämnat all sin kunskap och lagt
vanligt sunt förnuft åt sidan så dessa budskap sprids och fäster
sig i hjärnorna hos politiker likaväl som vanliga folket.
 
Att vara somalier, arab eller en rom nu är lika illa som
att vara jude under andra världskriget  i Tyskland.
 
Gång på gång tvingas jag kräkas över kommentarer som jämför
somalier med djur som inte ska få forslas över gränserna.
araber som fåraherdar som aldrig kommer att kunna göra någon nytta
i Sverige, Romer som inte kan jämföras med vår överlägsna ras.
 
Åter igen måste jag imponeras av matematiken i vårat medmänskliga land.
Vi förväntar oss som mest från dom som lidit och förtryckts som mest.
Vi ger 100% rasism och i gengäld vill vi ha 100% engagemang och tacksamhet.
Om jag blir gråtfärdig av att bara läsa om rasismen och överfallen som dessa
människor utsätts för så kan jag inte ens föreställa mig hur det är att
faktiskt vara dessa människor.
 
Det största argumentet bakom att stoppa invandringen och flyktingsvågen
är att vi måste ta hand om våra egna först?
Och jag frågar mig själv gång på gång hur vi i Sverige ska få det
bättre än vi redan har det?
Pratar vi om arbetslöshet? Pratar vi om att vi förlorat möjligheten att leva på
bidrag hela livet? Pratar vi om dom hemlösa och ungdomarna på driv?
För i så fall så pratar vi om saker som bara Sveriges befolkning kan ta
ansvar och ingen annan! Varken somalier, araber, romer eller någon annan
folkgrupp kan ta ansvar för något som glidit den enskilda människan ur händerna.
 
Vi har arbetslöshet för att vi i Sverige inte vill jobba.
Det finns jobb! Det kanske inte alltid finns jobb som man vill ha eller
är utbildad till men det är förbannat bortskämt att rata lågstatus jobb bara för
att man anser sig vara för fin för att ge sig in i skiten och smutsa ner sig lite.
Jag har vänner som valt att leva på existensminimum istället för att
ta ett jobb som inte är relaterat till det som dom har examen i.
Sen går dom in i väggen för dom inte fixar ihop ekonomin och blir
en av dom ungdomarna som det är så synd om.
En av dom ungdomarna som kunde levt ett bättre liv om inte
dessa jävla invandrare kommit.
 
Samma sak med hemlösa.
Hemlösa är till största del folk som hamnat i den onda cirkeln
av missbruk. Hemlösa är inte på gatan för att Sverige är
dåligt utan för att dom gjort dåliga val i sitt liv.
Återigen något som ska landa på det egna ansvaret och inte
på invandrarnas ansvar. Och Sverige tar enormt ansvar för
dessa människor som många gånger ratar den hjälpande
hand som sträcks ut. Även något som inte ska glömmas.
 
Men kanske borde vi tömma landet på invandrare och
på allt som kommit med invandringen.
Kanske vi borde gå tillbaka och stoppa flyktingvågen från
Finland. Vågen som var med och byggde upp Sverige med sina bara händer.
Kanske borde vi stoppa all importering och exportering och se hur
bra och överlägsna vi egentligen är.
Och kanske borde vi stoppa in lite naturkatastrofer, lite
riktigt misär och krig istället för dessa utjatade i-landsproblem.
 
En sak är säkert i alla fall.
Och det är att journalisten som skrev denna debatt faktiskt visade
oss vad problemet med flyktingspolitiken var från första början.
Hon försa sig i sig egen predikning när hon kallade flyktingsvågen
för en flyktingsbörda som borde delas av alla länder.
Och det är just det, att så länge vi fortsätter att se det som
en börda som tvingats på oss istället för att hjälp som vi faktiskt kan ge
så kommer vi agera och reagera utöver just detta ord: BÖRDA
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0