Heavy bagage

Jag känner många människor som dagligen går omkring med
alldeles för mycket bagage.
 
"many people don´t travel light"
 
Ryggsäckarna blir allt tyngre, orken allt sämre och ibland undrar
 man om människorna som ständigt reser runt med all
denna tyngd på ryggen, någonsin får stanna och lätta på bördan.
Ifall dom någon gång får stanna, lasta av och slå sig själva till ro.
Eller är det en ständigt flykt genom livet som bara har döden som slutstation?
 
Oftast är det dessa människor som spenderar hela sitt liv till att
göra skillnad i världen och inte bara i sin egen vardag.
Medan dom största såren läker så helar dom ofta andra.
Och längs vägen lämnar dom sällan sig omgivning oberörd.
 
Men är det meningen att människan måste möta hårt lidande
och misär för att bli eldsjälar som sedan hjälper andra själar upp?
Det känns fel samtidigt som vi ofta ser att människor som har
haft det alldeles för lätt i livet oftast har svårt att se till andras misär.
 
Ibland önskar jag att jag vore orörd.
Skyddad från verkligheten och att jag kunde sväva omkring i
ovisshet precis som många många andra.
Att jag kunde bry mig om i-lands problem och gnälla
över vardagliga och ytliga problem istället för att driva omkring med
världens problem över mina axlar.
Samtidigt som det är den delen av mig som upplevt tragedier som
tar fram det bästa av mig, Den kanske mest beundransvärda delen.
Den som inte gör mig till en i mängden och den som
reagerar när alla är handlingsförlamade, den som tänker när
alla slutat tänka, den delen som öppnar sina ögon när andra blundar.
 
Så kanske vårt bagage i slutändan blir lätta vikter.
Kanske det är meningen att vi ska bära dessa tyngder
så att vi kan använda vår erfarenhet och styrka till att bära andras?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0