Feminsm - en annan typ av rasism?

Feminsm - en annan typ av rasism?

 
 
 
Visst fan borde alla kvinnor vara feminister?
Jag är feminist. Feminist på det sättet att jag självklart önskar
lika rättigheter och lika värde för alla kvinnor.
 
Men på sistone, efter att ha stamplat över en och en annan feministblogg,
lyssnat på en del feminister och deras debatter, läst lite i kommentarsfälten
där många "feminister" har varit och kladdat, så börjar jag se lite skrämmande
saker och det jag ser går inte hand i hand med den feminism som jag kan relatera till.
 
Googlar runt på hijab-debatterna och finner att många feministers
kommentarer innefattar massor av rasistiska utspel mot islam.
Läser om nakenprotester utanför moskéer och bläddrar igenom
en rad av åsikter som tycks innehålla en nedlåtande ton snarare än
en feministisk solidarisk uppbackning av sina systrar i övriga länder.
Det sista muslimska/icke europeiska kvinnor vill höra är hur västerländska
feminister nedvärderar deras kultur, smutskastar deras män, bröder,fäder och söner,
gör narr av deras härkomst och allt dom representerar och står för.
Det är inte solidaritet. Det är förnedring!
 
Jag har ofta funnit mig själv i debatter mot kvinnor som anser sig vara feminister.
I debatter där jag nästan fått försvara mig mer än emot män.
Jag hinner inte ens nämna att jag tagit hela föräldrarledigheten innan jag
stämplats som förtryckt, svag, eller som ett offer som "fallit för kvinnofällan".
Det ska alltid in med övertygande argument om varför jag absolut inte
ska gå hemma mer än min man, Varför jag absolut inte ska vara den som
gillar att städa, diska och ta hand om barnen. Varför jag måste göra en karriär
för min självständighets skull.
Ändå är det jag som äger huset jag bor i, jag som kör MIN betalda bil,
jag som köpt varenda tråd som jag någonsin burit på min kropp.
Inte kvinnorna som jag debatterar med.
Men det betyder tydligen ingenting så länge som jag tar disken
oftare än min man gör.
 
För att inte nämna vissa hatkänslor som man fick höra om män
när man satt med vänstern på möten en gång i tiden.
Män är roten till allt ont!
Män är roten till mycket ont i världen, med all säkerhet 90% av all ondska.
Men hatet som utspelas mellan kvinna till kvinna kan ibland vara så
brutal att lösningen ut är självmord för många unga tjejer idag.
Eller djupa depressioner.
Att kallas för hora av en man är aldrig ok.
Men uppriktigt sagt så hör jag mer tjejer kalla varandra för dessa saker.
Många kvinnor kan fanimej inte ens respektera andra kvinnors egendom.
Dvs män! Har sett alltför många kvinnor agera familjeförstörare genom livet.
 
Så vart är vår feminism på väg?
Är det den solidariska feminismen som stödjer alla kvinnor oavsett
val av liv, val av utseende eller val av kläder, som ska regera.
Eller håller vi sakta men säkert på att  byta ut den mot en annan
typ av rasism som fördömer kvinnor som inte håller sig inom passande ramar?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0