Syrianer

 
 
Jag fortsätter min kategori "världen runt med linda" och tar mig an
folkgruppen syrianer.
Fram tills att jag lärde känna min man och skaffade familj med honom
så var min enda erfarenhet av syrianer, en tjej som jag för länge länge
sedan spelade basket med. Hon och hennes familj var världens finaste människor.
Harmoniska, ödmjuka och duktiga i skolan. Människor med mål helt enkelt.
 
Sen från att jag var tolv-tretton fram tills nu så har jag inte haft några erfarenheter
av syrianer annat än av dom som jobbar på frisörsalonger och inom skönhetsbranschen
och tyvärr så är ju kanske inte alla där dom bästa förebilderna heller då jag bara
erfarit en massa brudar med 100kg spackel som tar emot en i salongerna med
kaxig attityd.
 
Trots att jag valt att gifta mig med en syrian så måste jag säga att jag inte
finner så mycket gemensamt med just syrianer.
Trots att dom tillhör en av dom mest framgångsrika invandrargrupperna
i Sverige och är extremt driftiga företagare så kan jag inte låta bli att tycka
att dom precis som många iranier har fallit in i det här i-lands tänkandet att
det inte är så viktigt hur man är som människa utan att det enda som räknas är
det man äger och har i värde av pengar eller materiella saker.
Att dom sedan är en av dom invandrargrupper som röstar som starkast
på Sverigedemokraterna gör ju att man blir lite mörkrädd.
 
Många syrianer har starka åsikter om svarta och muslimer och det är ju
en kontrast till mitt eget tänkande. Därför känner jag mig väldigt malplacerad
när jag befinner mig med större grupper med syrianer då det handlar mycket om
att boosta upp sitt eget ego och prata om pengar, makt och deras högre värde som folk.
Kanske hamnar dom under samma kategori som judarna för att dom också en gång
i tiden var ett förföljt folk som mördades pga deras kristna tro.
Kanske är det det som gör att dom svetsar sig samman och stärker sin identitet.
Och kanske är det just detta flocktänkande som gör att dom stänger ute
andra människor och har en lägre tollerans.
I samma anda som gör att jag vill förstå dom så blir det svårt när man tillhör en
färg som inte passar in i det syrianska mönstret.
 
Men är det någon som starkt bevisar mig fel varje gång som jag är
på vippen att göra likadant som många syrianer som jag har träffat
så är det min mans mamma.
Underbara underbara svärmor som omfamnat mig som en av
hennes egna barn trots hudfärg, trots annan kultur och som fru
till hennes förstfödda son.
 
Och jag får inte glömma underbara Sara vars blogg jag fann för
några år sedan. Hon har också slagit håll på många av mina fördomar
som jag burit med mig som ingift i den syrianska kulturen.
 
Det är därför jag alltid alltid predikar för att man aldrig ska stänga dörren för
en folkgrupp hur många dåliga erfarenheter man än har.
För det finns alltid någon som bevisar en fel.....
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0