Barnmorskor har en otroligt förlegad syn på saker

Att nästan alla barnmorskor som jobbar på mödravårdascentraler är
över 60+ och har en syn som går hand i hand med 1800-talets ideér
är ingen nyhet och på sistone är det även en syn och ett beteende
som blivit otroligt kritiserat.
 
Själv fick jag mig en dos av dessa åsikter i tisdags när
jag var hos min egen barnmorska och diskuterade saker och ting.
 
Den enda anledningen till att jag ens skaffar fler barn är att läkarna
från min förra förlossning som tog 40 fantastiska timmar, lovade att
jag skulle bli kejsarsnittat nästa gång och faktiskt erkände att det
nog inte skulle gå att föda normalt med mitt lilla bäcken.
Jag har försökt fråga och diskutera detta med min barnmorska
men hon har bara varit avisande och nonchalerat mig, fram tills igår
då kärringen beslutade sig för att släppa bomben.
 
Tydligen så står det i journalen att den enda anledningen till
att jag inte fick ut Zarah var att värkarna och krystningen ingen
synkroniserade och att värkarna inte gav tillräckligt med hjälp.
Men efter mitt samtal med en läkare/rådgivare som besökte oss
dagen efter min operation så sade hon att det berodde på mitt bäcken
och att det troligen skulle vara bättre med planerat kejsarsnitt.
Antingen så handlar detta om pengar då kejsarsnitt kostar
så otroligt mycket mera men jag misstänker starkt att min
barnmorska kastade in sina privata åsikter och dom talar inte för
att en kvinna ska göra kejsarsnitt.
 
Jag har varit inställd på det nu och blev fly förbannat.
Nu ska jag få samtala med en läkare om detta och vi ska
gå igenom riskerna som tydligen var sååååå skrämmande.
Väldigt underligt att dom inte tycker att det är mer skrämmande
att ligga i 40 timmar för att sedan akutopereras.
Hur bra kan det vara för en unge och en mamma?
Jag har fanimej inte tid att ligga där i flera dygn, akutoperaras,
för att sedan ligga ytterliggare en vecka på sjukhus och sedan
komma hem och inte reparera mig på två månader som förra gången.
Nu har jag dessutom en vild liten tre-åring plus en nyfödd att
ta hand om och denna gång har jag inte min man hemma i 6 månader
utan han ska ju jobba 13 timmar om dagen nu.
 
Nej tack säger jag bara.
Låt dom ens försöka övertala mig om att inte snittas.
Jag blir imponerad ifall dom lyckas.....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0