Samhället där vi trippar runt på äggskal dagarna runt

 
Jag har länge beundrat hur samhället och dess regler får oss
alla att trippa runt på äggskal.
Att vi är lever ett så förbannat stelt liv att vi knappt vågar andas
för att vi är så rädda för att bryta mot någon vett och etikettregel
eller gå mot strömmen. Vi är så förbannat rädda för vad alla ska tycka och tänka om oss.
 
Häromdagen ville en busschaufför kasta ut en mamma och hennes
barn från bussen för att hennes barn vägrade slute skrika.
Ha tillkallade t om polis efter att övriga passagerare vänt sig
emot honom och sagt att han inte kunde sluta köra pga barnet
för alla behövde komma iväg till jobbet.
 
Men så är livet för oss småbarnsföräldrar.
Vi förväntas uppfostra stela och tysta marionettet som beter sig
som allt annat än barn och gud förbjude om dom skulle göra det
för då kommer dom klassiska arga och väldigt svenska blickarna fram.
Ni vet, dom där blickarna som vi tror ska förändra världen eller ersätta
vanligt sunt förnuft och civilkurage.
 
Det är nog den enda del som är väldigt försvenskad i mig och det
är en del som jag önskar inte fanns.
Den här otroligt medvetna sidan om att man fanimej inte får göra
något som inte passar in samhällets regler utan att någon ska fram
med sitt förbannade pekfinger och huta åt en.
Jag blir alltid paranoid när Zarah skriker eller springer runt och
beter sig som ett barn egentligen gör, paranoid blir jag även när
jag är ute med hunden för det finns alltid någon som har något
att säga om den stackars lilla valpen och om hans beteende/uppfostran.
Jag är så rädd att fela och att människor ska kasta den där arga blicken
så att jag fan har slutat andas och leva som en normal människa.
 
Hela denna process av att tippa runt på tå för att inte väcka aggressiva
känslor, fördomar och irritation hos folk tror jag knäcker oss alla.
Att leva i ett samhälle där man är snabb att öppna sin mun för
att någon inte följer det svenska reglementet men som sedan
gärna blundar för dom stora verkliga problemen där civilkurage
skulle behövas mer än någonsin.
 
Detta är bara ytterliggare än grund till den psykiska mentala ohälsan
som smyger sig på allt fler sinnen och sätter vårt samhäller i rubbning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0