Låt inte minkpälsen och och gucci-väskan lura dig.....



När vi ser kvinnor med dyra kläder och senaste väskan från
Gucci så känner vi en viss avund.
Ser vi en man med rolexklocka, klädd i senaste kostymen från
Giorgio armani och vid ratten på en mercedes så önskar vi att vi var
i hans kläder.

Men på sistone har jag börjat se något helt annat....

Skulder, lån och en yta som man inte äger.

Vet ni hur många som lever skuldsatta över öronen för att
visa samhället att dom duger.
Som tar lån på lån på lån för att leva ett liv dom ej har råd med.

Jag tittade på lyxfällan idag.
Ett ungt par från Brommas finare områden medverkade.
På tomten stod två bilar och en snygg motocrykel och
i kvinnans rum hängde pälsar och andra dyra vanor.
Villan dom ägde hade kostat dem 3 miljoner men den
var tokful!!!!

Jag förstår mig inte på dessa människor som köper otroligt
fina villor med otroliga möjligheter men sen inte har råd att
sköta dom för att dom är så upptagna med att försörja
hemmet dom inte kan ha råd med.

Missförstå mig rätt, en villa kan vara helt underbar men
när man inte kan nå huset potential, och rummen är
totalt nedgångna så har jag hellre än billigare lägenhet i toppskick.
Jag går ofta förbi lyxvillorna i närheten där jag bor och ser
på dom underbara trädgårdarna som ser ut som en häxas bakgård
och tänker: Fan vilken skam! Den trädgården borde blomstra!!!

Saken med människorna som hamnar i lyxfällan är att dom
är så otroligt korkade att man blir mörkrädd. I alla fall 90% av deltagarna.
Dessa människor är inte ensamstående mammor som har low-life men
som vägrar hjälpa till med försörjningen.
Inte heller är det folk som förlorat sina jobb och blivit sjuka.
Det här är bara otroligt curlade människor som har tappat all
respekt för pengar.
Människor som bara sitter och tror att allt ska flyta på ett
bananskal och att allt löser sig om man bara sopar det under mattan.

Värst är föräldrarna som man sett i programet.
Föräldrar som slösar bort sina barns framtid och som
inte tänker på några konsekvenser överhuvudtaget.
Som gråter när deras playstation släpas iväg men inte
bryr sig om att barnen kanske inte har mat för dagen.

Det är svårt att tycka synd om dessa människor.
Och värre blir det när lyxfällan på slutet alltid ger
dom en belöning för att dom ordnat upp sin ekonomi.
En belöning som leder till att dom kan få något skuld eller
något badrum betalt. Och kan tyckas vara jävligt ironiskt.

Så därför kan jag inte längre känna någon avundsjuka för
vad man tror är en rik människa som flashar runt.
För väldigt ofta är det bara en inköpt fru eller en skuldsatt sate.


Kommentarer
Postat av: MaryCaroline

Nej usch! Jag blir bara förbannad av sådant här. Känner mig inte ett dugg avundsjuk. Hur kan det vara värt att leva med skulder bara för att leva i lyx och glamour? Det är ju sjukt. Och att ha en massa kläder och prylar som man inte ens kan säga att man äger på riktigt för att man har tagit lån för att kunna köpa allting. Vad är det för liv egentligen? Och vad är det för liv att vara beroende av att ta lån och vad är det för liv att vara beroende av att köpa en massa dyra kläder och prylar och att se ut på ett visst sätt utåt, som en falsk fasad? Nej usch!

2012-01-21 @ 12:33:47
URL: http://marycaroline.blogg.se/
Postat av: Daniela

det är ju helt knäppt att det är så!

2012-01-23 @ 14:16:14
URL: http://dlorena.blogg.se/
Postat av: Christine

Sorgligt är också att de många gånger är personer som inte mår bra och försöker dölja det genom att ge sig saker de egentligen inte har råd med. Som i ett program där en 2-barns mamma lånade från sin pappas pension för att åka på semster till Thailand mm. Omoget men berodde förmodligen på att hon inte mådde bra. Hon förnekade för sig själv. Tur att det finns hjälp att få!

2012-01-24 @ 17:31:31
Postat av: linda

Vet inte om lyxfällan är den bästa hjälpen då jag mest anser att deltagarna tar det som en skämt och att programmet curlar dom ibland. Men visst är det bra att man kom få hjälp om man verkligen mår dåligt och inte bara är barnslig....

2012-01-25 @ 11:51:15
URL: http://soullfood.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0