Ett system liknande ett u-lands!

 
I torsdags så var jag på mitt sista besök hos barnmorskan.
Läkaren hade pratat om att jag skulle kejsarsnittas runt den 12 men
torsdagen kom och ännu hade ingen kontaktat mig så jag frågade
barnmorskan vad fan dom höll på med.
Min stressnivå var maximal och jag kände på mig att något inte stämde.
 
Jag fick ett nr till sjukhuset men hann inte nå dem inte linjen stängdes.
Men kl 17.00 på kvällen kom ett samtal från dom och en sköterska
ringde och sade att jag skulle få komma in till dem på onsdag den 14/11 kl 10.00!
Perfekt tänkte jag och undrade vad jag skulle tänka på innan operationen.
Operationen svarade hon förvånat?
Nej du ska komma in och prata med en läkare som ska avgöra om
du ska ha snittet eller inte!
 
Say what?
Då flippade miss Linda ut!
Jag sa att jag redan hade varit hos en läkare och pratat om detta men
tydligen så var han inte kapabel till att ta det beslutet utan det gjorde
dom enbart på sjukhuset. Varför jag ens träffade honom är en gåta
för då kunde väl lika gärna barnmorskan kunnat skriva en remiss?
Jag sa att nu fick det fanimej vara nog. Att bli bollad fram och tillbaka
och inte veta hur ens förlossning ser ut en vecka innan man ska ha barnet är INTE okej.
Hon beklagade och sa att det var mödravårdscentralens fel för dom hade skickat
remissen försent och det kunde jag också listat ut.
Ändå har jag sagt från första inskrivningsdagen som var i mars att jag ville bli
kejsarsnittat men likförbannat står jag här en vecka innan jag är beräknad
att föda normalt och tjafsar med ett vårdsystem som kan jämföras med
ett vårdsystem i det värsta u-landet i världen.
 
Min man blev helt skogstokig och nu ska vi tid på onsdag för
att kräva ett snabbt snitt och dessutom lägga in en anmälan
för dålig hantering av det hela.
Dom har visat upp en sån jävla nochalans att jag blir galen.
Om inte annat så börjar mina graviditeter likna en jävla karusell då
den första slutade med en 40 timmars förlossning och akut kejsarsnitt
och den här har varit en mardröm hela vägen istället för att
dom har nochalerat både min vilja och att se över min journal.
 
Jag sa till dom att det är en jäkla tur att jag är en sådan stark
person som jag är för att gå igenom två saker som dessa skulle
avskräcka vilken svag person somhelst från att skaffa fler barn.
Och många skulle nog enbart minnas dom traumatiserade detaljerna
istället för att minnas själva glädjen i att skaffa barn.
 
Är riktigt orolig att värkarna ska sätta igång pga all stress
kring det hela och att det blir akut snitt ändå i slutändan.
Men då har dom en brutal stämning att vänta sig för
jag är inte den som är den.
 
Detta är inte första gången som jag fått ta del av
besvikelsen över ett dysfunktionellt vårdsystem.
Det är under all kritik att ett land som Sverige ska ha en
så dåligt system och dessutom ett så nonchalant system.
Vilken politiker ska locka väljarna med att ändra på denna skit
till nästa val. Det borde ligga högst på listan!

Kommentarer
Postat av: daniela

fyfaaan!!! vilka idioter rakt av. hoppas du får som du vill och att allt får jätte bra för er!!!!

2012-11-11 @ 11:00:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0