Ditt liv, din hälsa!

 Jag är lite judgemental inför faktumet att människor inte tar sitt liv på allvar.
Människors otacksamma inställning till att dom faktiskt är vid liv
är ibland så nonchalant att jag måste svälja tungan för att inte skrika.
 
I minst en tredjedel av världen så är faktumet att man lever och har
mat för dagen ingenting man kan ta för givet.
Det finns föräldrar som inte vet om deras barn ska överleva
för att magen är tom och sjukdomarna inte kan stoppas.
Det finns människor som inte vet om dom ska vakna upp levande
eller döda nästa dag pga att dom lever i krig och misär.
 
Så när jag ser människor som sakta tar livet att sig med alkohol, droger,
rökning, förvriden bantning eller fetma så kan jag inte låta bli att
tycka att man är förbannat otacksam.
Det är klart att det ibland kan ligga psykologiska förklaringar
bakom och vissa faller för dessa frestelser pga att dom mår dåligt.
Så självklart vill jag inte döma ut alla som sysslar med detta eller
dra dem över en kant.
 
Däremot skulle jag inte tveka att ställa mig bakom idén om att det
skulle bli straffbart att utsätta sina barn för fetma.
En vuxen människa måste hantera sitt eget liv och är
intelligent nog att fatta sina egna beslut men när du som förälder
väljer att uppfostra dina barn med en dålig kost till en sådan
hög grad att dom i senare liv får fetma och följdsjukdomar då
ska du fan spärras in i mina ögon.
 
Nu snackar jag inte om utseende.
Att barnen ska vara en size zero för att bli socialt accepterade.
Nu pratar jag om att dom ska orka lära sig saker när dom går i skolan,
att dom ska orka förflytta sig en meter utan att flåsa, att dom ska känna
sig motiverade till att skaffa vänner, att dom ska orka med om
allt roligt som livet erbjuder.
Att dom ska ha ett hjärta som håller fram tills att dom är 85 och
att kroppen inte ska checka ut redan när dom är 25.
 
Jag vet hur hemskt det är när en förälder har bäddat en
sådan framtid för sitt barn.
Och jag vet hur förbannat jag blir när jag ser att detta beteende fortsätter.
 
Jag vet för att jag har sett en människa som står mig nära tappa
all livslust som finns kvar.
Jag har sett hur en ung man i toppform och med en enorm aptit för
livet förvandlades till en eremit som förflyttade sig från kontorsstolen
på jobbet till kontorsstolen hemma och som slutligen landade i soffan när dagen
närmade sig sitt slut.
Jag ser hur han närmar sig en ålder där han borde ha familj, en fru
och kanske några barn men hur livet han lever omöjligör detta.
Jag ser hur en man med ett enormt stort hjärta kanske  i framtiden
kommer att bära på ett hjärta med ett flertal problem.....
 

Kommentarer
Postat av: Suad

Åh Linda! Saknar dig! Träffade Samira och Baglady och pratade om dig! <3

2013-04-26 @ 10:53:29
URL: http://www.smalise.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0