Klass-lösa

 
Efter att ha spenderat nästan hela mitt liv med
att analysera samhället så finns det en sak
som jag med 100% säkerhet kan säga och det är detta:
Vi saknar klass och stil!
 
Det spelar ingen roll om vi döljer oss bakom dyra chaneldräkter,
har Michael Kors väskan hängandes på axeln eller
bor på en lyxvilla i Djurholm, avsaknaden av klass lyser ändå igenom.
 
Var inne på NK i torsdags och kostade på mig ett toalettbesök för 10:- !
Utanför står en kvinna klädd som självaste drottningen och spelar findam.
I käften hade hon dock ett kg tuggummi som hon tuggar på likt en kossa
som är ute och betar gräs.
När jag sedan går några plan uppåt för att försöka finna en klänning
bland alla svindyra avdelningar så bemöts jag av ett flertal
stroppiga anställda som hellre står och pratar om sina privata problem
än att faktiskt göra sitt jobb. Och i ett flertal butiker brydde man sig
inte ens om att hälsa utan stod hellre och dösnackade i jobbtelefonen.
 
Samma bemötande fick jag när jag skred in i den lite finare butiken
i Kista, vill minnas att det var brothers!
Kassörskan halvlåg över kassadisken och pratade med sin kollega.
Ytterliggare ett väldigt oseriöst intryck från en av dom lite finare ställena.
 
Och ganska ofta tycker jag att man stöter på människor som är klasslösa.
Människor som sätter på sig fina stilettklackar men som väller fram som rugbyspelare.
Som kliver in i matbutiken med äkta pälskappor men som
med sitt beteende liknar mer en gris i svinstian.
 
Eftersom jag jobbat mycket inom café och restaurangbranschen så
kan jag också referera till hur människor beter sig ute.
Hur ett bord kan se ut efter att människor har rest sig och gått.
När människor har suttit och bokstavligen
talat kräkts ut massa skit överallt! Bebismat nedkladdat på bordet,
papper överallt, spillda saker som man struntat i att torka upp.
Eller bara faktumet att man inte kan gå på toaletten som en värdig
människa utan man måste kasta papper på golvet, pissa på ringen, eller
utanför, lämna privata kvinnosaker synligt i papperskorgen eller
inte göra rent efter sig när man har lagt en bomb i toaletten.
 
Klass handlar om att ha en uns av självrespekt.
Att vara lite diskret med det privata och inse att det finns tid och
rum för allt. Att förstå att det beteendet man har inte alltid
passar i olika sammanhang.
Att man oavsett om man är sexuellt befriad inte behöver
sitta i ett tåg med 30 personer och prata om avsugningen
man gjorde igår. Eller prata om sin diarré-attack som man
fick i helgen.
 
 
Klass har sällan något att göra med det yttre utan det startar
alltid med det inre.
Det är sättet man för sig på som syns, sättet man talar på som räknas,
sätter man behandlar folk runtomkring som har en betydelse.
 
 

Kommentarer
Postat av: samira

Håller med dig helt och hållet! Folk har ingen respekt för medmänniskor längre... det är sorgligt!!

2013-03-31 @ 13:33:32
URL: http://bouaradajetaime.blogspot.com
Postat av: Christine

Ha ha älskar dina uttryck. "Tuggar tuggummi som en kor tuggar gräs, väller fram som en rugbyseplare mfl" :) Behövde jag efter en stunds jobbiga känslor:/

"Det är sättet man för sig på som syns, sättet man talar på som räknas,
sätter man behandlar folk runtomkring som har en betydelse". Helt rätt! I totaly agree :)

2013-04-06 @ 19:19:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0